Ieder jaar, is Defensie bij de meest gevraagde jobs voor tewerkstelling van het land. Ieder jaar, kondigt de Minister van Defensie de cijfers aan van de vacante betrekkingen. Het is telkens indrukwekkend. Het is telkens weer met de nodige media heisa. De verjonging van de kaders is primordiaal, zelfs wanneer Defensie er 7000 functies zal bij verliezen. En dus ieder jaar lanceert Defensie zijn rekruteringscampagne.
PROdef.be hekelt vandaag de drijfveer van deze campagne. De jongeren die zich wensen te engageren binnen Defensie hebben tegelijkertijd recht op Respect en een eerlijke informatie inzake de voorgestelde jobs, maar vooral ook een uitzicht op hun toekomst. Met het nieuwe BDL statuut staan deze jongeren, na 8 jaar gediend te hebben tijdens de beste jaren van hun leven, mogelijks gewoon op ‘straat’. Op langere termijn, zal deze politiek bijdragen aan de desinteresse van jongeren voor Defensie. Niets over de huidige afhakers ?
PROdef.be stelt zich volgende vragen:
- Waarom zijn de campagnes georganiseerd door DGCom (Directoraat Algemene Communicatie) niet billijk voor de 4 componenten? PROdef.be weigert de argumentatie met betrekking tot de proportionele behoefte van de vacatures en vraagt de deur open te zetten richting de onder-componenten. Bijvoorbeeld: een geniaal idee behelst de creatie van de <Lizy-box>, een venster waar de aankondiging gebeurd van de wervingsdagen van de componenten. Een minder goed idee is het schrappen van de wervingsdagen van de Marine op enkele dagen voor het evenement. Nog een voorbeeld: nog een geniaal idee, de publiciteit online voor het aankondigen van de rekrutering. Minder goed daarbij is de zijde van de marketing. Het zijn de 4 componenten die rekruteren en niet één enkele. Foutje? Amateurisme? Moedwilligheid? PROdef.be houdt zich het recht voor zich dit af te vragen en vooral aan te dringen om van politiek te veranderen in de communicatie met respect tot alle componenten.
- Waarom flirten de argumenten van DGHR (Directoraat Algemeen Beheer Personeel) met de huidige actualiteiten? In het dagblad METRO van 18 februari, één van de dagbladen het meest gelezen door de jongeren, zet DGHR het actuele beeld van de militairen op de straat, de interventies van DOVO (Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen) en het gebruik van het internet als middel tegen criminelen om jongeren uit te nodigen zich te engageren. PROdef.be kan dit gebrek aan respect voor de kandidaat militair niet ondersteunen. Als het waar is dat onze militairen in de straat en onze ontmijningsdiensten iconische beelden geworden zijn van Defensie bij de Belgische bevolking, dan is het inderdaad ook waar dat een job bij Defensie zich samenvat in één foto. Het is een gebrek aan respect aan de uren vorming die hieraan voorafgaan, de uren training die hierin gespendeerd worden en aan het beroep van de soldaat. Foutje? Amateurisme? Moedwilligheid? PROdef.be houdt zich het recht voor zich dit af te vragen. De toekomstige aangeworvenen vormen de Defensie van morgen.
Een grote financiële investering wordt gestoken in de rekrutering. Het is een noodzakelijk gegeven. Maar gebruik dit efficiënt aub!